
Sisipan Seni 5-Mushaf di Nusantara: Perkembangan asas kegemilangan alam Melayu
Dari Champa di Utara dan Jawa di Selatan, dari Sumatera di Barat dan Kepulauan Sulu di Timur, rantau Nusantara kaya dengan keunikan manuskrip-manuskrip al-Qurannya, sebagaimana kekayaan rempah ratusnya yang menjadi rebutan dunia.
Islam menggalakkan umatnya membaca al-Quran dan mempelajari ilmu. Bila ada keperluan membaca, maka timbullah budaya penulisan. Perkaitan ini telah menyemarak budaya penyalinan al-Quran dan memperkembangkan budaya membaca dan menulis di kalangan umat Melayu. Ia menjadi sebab utama kelahiran tulisan Jawi dan menjadi punca ledakan ilmu yang berlaku di alam Melayu suatu ketika dahulu.
Perkembangan seni mushaf seiring dengan perkembangan Islam di Nusantara. Islam pertama kali menjejak kaki di Nusantara pada abad ke 13M di Acheh. Menurut catatan Marco Polo, Sultan kerajaan ini bernama Merah Silu, yang kemudian mengubah nama kepada al-Malikus-Saleh. Dari detik itu, Nusantara membuka tirainya kepada Islam melalui seorang ‘Raja Yang Saleh’. Islam yang dibawa oleh pedagang dari Asia Barat membawa mesej keindahan, kehebatan dan tamadun. Mungkin inilah yang menggamit hati Sultan Merah Silu untuk menerima Islam. Mungkin antara kehebatan tersebut ialah manuskrip al-Quran beriluminasi. Ini kerana abad ke 13M adalah abad kegemilangan seni mushaf dan budaya Islam yang lain di Asia Barat.
Budaya pembacaan al-Quran telah menjadi sebab orang Melayu menukar tulisannya kepada satu tulisan baru ketika itu yang dikenali sebagai tulisan ‘Jawi’. Ia adalah abjad-abjad Arab yang digunakan di dalam al-Quran. Sebelum itu Melayu menggunakan tulisan Kawi dan Nagari ( rumpun Sanskrit ) yang digunakan dalam pengajaran Hindu dan Buddha. Hasilnya, tulisan Jawi menyemarakkan usaha penterjemahan manuskrip Arab ke bahasa Melayu dan memperkaya kesusasteraan Melayu sekitar abad 17/18M. Ternyata era ini melahirkan berbagai-bagai manuskrip ilmiah yang bernilai tinggi dan tokoh ilmuan terbilang. Kepesatan ini juga turut memperkembang kemahiran dalam pembinaan manuskrip al-Quran beriluminasi yang unik dan kreatif.
Umat Melayu sudah pandai berseni lama sebelum kedatangan Islam lagi. Penemuan artifak zaman Dongson yang mempunyai elemen seni tampak pada alat-alat seperti nekara, genderang, rebana dan lain-lain membuktikan bahawa Melayu telah pandai seni ketika itu. Ukiran seni pada Borobudur juga dipercayai dihasilkan oleh kerja tangan orang Melayu ketika era Hindu-Buddha. Setelah Islam, kemahiran berseni dicurahkan kepada seni mushaf al-Quran, seni khat, ukiran masjid, hiasan istana, rumah, perhiasan, senjata dan lain-lain. Kemahiran masa lampau tidak dihapuskan, sebaliknya diislamisasi dengan motif tumbuh-tumbuhan dan geometrik yang melambangkan konsep Tauhid. Motif hiasan dibersihkan daripada unsur-unsur humanistik dan animalistik. Pendekatan seni seumpama ini telah dipraktikkan oleh Sunan-Sunan yang dikenali sebagai Wali Songo (sembilan orang ulama) akhir abad 15M dalam usaha mengislamkan Kepulauan Jawa.
Rantau Nusantara tidak sunyi dari khazanah seni mushaf yang berinovasi dan berkreativiti tinggi. Mushaf yang dihasilkan oleh Syeikh Arsyad al-Banjari misalnya, menghiasi halaman Ummul Quran dengan lukisan Kaabah, Masjidil Haram dan Masjid an-Nabawi. Yang lebih menarik halaman ini turut memuatkan lukisan kapal yang sedang belayar. Mungkin antara sebabnya ialah untuk merakamkan pengorbanan manusia dalam menyahut seruan Allah S.W.T. dan mencapai keredaanNya. Antara manuskrip unik yang lain ialah manuskrip Al-Quran Acheh, manuskrip Terengganu, manuskrip Sultan Ahmad Tajuddin-Sultan Kedah ( keduanya dalam simpanan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia), manuskrip Al-Quran Pulau Pinang ( 1877M kini di Muzium Negeri Pulau Pinang ), manuskrip Hamzah Fansuri dan banyak lagi. Pusat Manuskrip Melayu di Perpustakaan Negara berjaya mengumpul lebih 2,400 manuskrip Melayu pelbagai kategori, mungkin antaranya naskhah-naskhah al-Quran.
Ada pemikiran awal yang mengatakan bahawa pembinaan manuskrip al-Quran beriluminasi di Nusantara bermula dari zaman Kerajaan Islam Patani. Kemudian pemikiran ini berpindah kepada Acheh apabila kajian yang dibuat membuktikan Acheh merupakan tempat terawal menghasilkan manuskrip al-Quran di sekitar abad ke 16. Manuskrip al-Quran beriluminasi terawal Nusantara ini dipercayai sebuah mushaf indah yang dihasilkan oleh Syeikh Hamzah al-Fansuri seorang Pengiran di Barus dan tokoh agama kerajaan Acheh abad ke 16 / 17M. Iluminasi pada mushaf ini adalah sama seperti manuskrip Syair Berang-Berang yang beliau hasilkan. Walau apapun, kajian mengenai asal usul seni mushaf di Nusantara mungkin akan membuka penemuan-penemuan terbaru yang lebih menarik.
Budaya manuskrip al-Quran beriluminasi ternyata meninggalkan impak yang cukup hebat kepada umat Islam, khasnya di Nusantara. Seni mushaf beriluminasi kembali bernafas pada abad ke 21M, dan ia bermula di rantau ini. Sehingga kini telah muncul beberapa manuskrip seperti Al-Quran Mushaf Istiqlal, Mushaf Sundawi, Mushaf Brunei dan Manuskrip Al-Quran Mushaf Malaysia beriluminasi penuh. Bagi meneruskan budaya agung ini, Black & Brown Malaysia dan Black & Brown-Decenta Indonesia satu ketika dahulu terpanggil dan kini menjalankan usaha pembinaan manuskrip Al-Quran Mushaf Nusantara. Semoga melalui usaha ini, banyak lagi sejarah dan khazanah seni tampak Melayu Nusantara akan dapat dijejaki.
Sumber Dari : www.blackbrown.com.my